Thursday 24 April 2014

ANUGERAH SIHAT, ANUGERAH TIDAK TERNILAI..

Assalamualaikum..

Tidak ada siapa yang mahu sakit. Semua mahukan kesihatan yang baik kan..Tak dinafikan, anugerah sihat merupakan anugerah yang tidak ternilai.

Saya terbaca satu artikel, very shocking. Menurut artikel tersebut, kematian pra-matang (usia bawah 40 tahun) di kalangan rakyat Malaysia semakin meningkat dan membimbangkan. Ini disebabkan peningkatan penghidap penyakit tidak berjangkit (NCD). Apa itu penyakit tidak berjangkit? Iaitu penyakit darah tinggi, kencing manis, sakit jantung dan lain-lain.

Data dari National Health & Morbidity Survey (NHMS) Tahun 2011 menunjukkan peningkatan prevalens penyakit NCD dan faktor risiko NCD. Menurut data tersebut, anggaran di kalangan rakyat Malaysia dewasa adalah :
- 2.6 juta mempunyai penyakit diabetes
- 5.8 juta menghidap darah tinggi
- 6.2 jut menghidap hiperkolesterolemia
- 2.5 juta adalah obes.

Penyakit tidak berjangkit merupakan pembunuh no 1 di seluruh dunia yang dianggarkan 2/3 populasi manusi menghidapinya.

Wow!! menakutkan bukan.. Adakah anda termasuk dalam kiraan tersebut?

Kini, perbelanjaan perubatan juga semakin meningkat. Ubat-ubatan semakin mahal, kos kemasukan ke hospital pun meningkat.. Kalau masuk hospital swasta, beribu-ribu wang terpaksa dibelanjakan kalau tidak mempunyai insuran kesihatan. Tetapi setakat mana insurans dapat menampung perbelanjaan ubat-ubatan sekiranya kita terpaksa bergantung kepada ubatan tersebut sepanjang hayat kita? Ditambahkan lagi dengan penguatkuasaan GST terhadap ubat-ubatan bermula April 2015 nanti, makin tinggilah kos perbelanjaan untuk rawatan kesihatan.


Marilah kita, bermula saat ini, sekarang, kita ubah cara hidup kita dengan mengamalkan cara hidup yang sihat. Mengambil pemakanan yang seimbang, gaya hidup yang aktif seperti bersenam, buang gaya hidup yang sedentari, serta kurangkan tekanan dalam kehidupan seharian. Juga, melaburlah sedikit wang untuk pembelian suplemen bagi menampung keperluan nutrisi seharian. Suplemen-suplemen tersebut adalah untuk memastikan kesihatan kita terjaga. Pilih suplemen yang terbaik dan selamat untuk diri anda. Kita hanya mempunyai satu tubuh sahaja, dan kesihatan adalah untuk sepanjang hayat.

Tetapi ingat, suplemen bukan penentu kita tidak akan mendapat penyakit. Yang penting, seperti yang saya katakan tadi mestilah disertakan dengan mengamalkan gaya hidup yang sihat.

Bagi saya, suplemen Shaklee adalah yang terbaik kerana ianya SENTIASA SELAMAT, SENTIASA BERKESAN dan SENTIASA MESRA ALAM.


Shaklee mempunyai pelbagai produk supplemen yang bersesuai dengan keperluan kita bagi memelihara kesihatan samada untuk dewasa atau kanak-kanak.

Sekiranya anda inginkan lagi penjimatan bagi pembelian produk Shaklee, sertailah saya sebagai ahli shaklee yang memberi penjimatan sebanyak 25% bagi semua produk Shaklee.


Jika berminat dengan produk-produk Shaklee serta inginkan keterangan lebih lanjut produk mana yang lebih sesuai, bolehlah hubungi saya:

SMS/Whatsapp:
SYAREENA
010-2207981
FB: healthysakura

No comments:

Post a Comment